Скочи на садржај

Пројекат: Олимпијске вредности

Наша школа је од стране Министарства спорта и омладине одабрана за учесника у пројекту који носи назив: ПРОМОЦИЈА ОЛИМПИЈСКИХ ВРЕДНОСТИ: ПОШТОВАЊЕ, ПРИЈАТЕЉСТВО И ИЗУЗЕТНОСТ.

Овде ћемо поставити бројне активности које је наша школа спровела као учесница у овом пројекту.

Олимпијски ЧОС у одељењу VIIу сарадњи са педагошким саветником и директором

,,Наше одељење:један тим, један циљ“

Час одељењског старешине Миланке Милићевић, чији је циљ способљавање учененика да применом суштинске олимпијске вредности (поштовање, пријатељство, изузетност) допринесу да једно одељење функционише као један сараднички тим са истим циљем, осмишљен је тако да буду присутни сви актери наставног процеса-ученици, одељењски старешина, родитељ једног детет који је уједно и лични пратилац тог детета које ради по ИОП-у, затим директора школе Владана Андрића и педагошког саветника Сање Симић де Граф. Крећући од саме презентације коју је Министарство послало, преко виртуелног обиласка олимпијског музеја, па све до истицања олимпијских вредности и практичне примене на часу и проглашавању три победника у дресовима српске тробојке са пехаром, ЧОС има задатак да кроз добро осмишљен процес и активности упути ученике првенствено на заједништво и толеранцију.

Реализација часа

Увод у пројект: ,,Промоција олимпијских вредности“, реч директора

Директор школе Владан Андрић најављује пројекат ,,Промоција олимпијских вредности и заједништва“, покреће презентацију ОКС-а и Министарстсва просвете и сажето образлаже циљеве пројекта. Директор у кратким цртама објаснио олимпијске вредности и упутио ученике да ће у сарадњи са одељењским старешином и педагошким саветником реализовати осмишљене активности. Ученици пажљиво слушали и искрено се радовали овом пројету.

Радиoница ,,Олимпијске вредности у свакодевном животу“ кроз такмичење ученика три тима која представљају СРПСКУ ТРОБОЈКУ-ЦРВЕНИ, ПЛАВИ И БЕЛИ ТИМ

Педагошки саветник Сања Симић де Граф заједно са одељењским старешином Миланком Милићевић конкретизује олимпијске вредности ученицима и у договору са њима сврстава их у три групе према својим способностима и то у три тима, а та три тима представљају СРПСКИ ТРОБОЈКУ:

С обзиром на то да су ученици истакли да су им омиљени предмети физичко, музичко, ликовно и енглески језик, а и у духу предстојећег празника Васкрса  промоцији традиције,одељењски старешина и педагошка саветница осмислиле су раионице кроз три тима:

1. РАДИОНИЦА ЦРВЕНОГ ТИМА ,,МИ И СВЕТ“- музичка радионица у корелацији са енглеским језиком и спортом ,,музиком и заједничким језиком у промоцији олимпијских вредности“. Циљ ове радионице је музика као универзални језик говора душе, енглески језик као светски језик а све то крз спорт и промоцију олимпијских вредности. Задатак ученика је да презентују разичите музичке инструменте и евентуално осмисле неки ритам, да то илуструју и напишу те инструменте на енглеском језику. Ученици истражују химне одређених земаља и чувају линкове где ће у неким наредним часовима ЧОСа бити слушане одређене химне и то најуспешнијих држава на ОИ.

2. РАДИОНИЦА ПЛАВОГ ТИМА ,,ОНО ШТО НАС ЧИНИ ПОСЕБНИМ“ –промоција своје нације, традиције и културе, а  у сусрет Васкрсу, ученици омишљавају радионицу шарања васкршњих јаја од стиропора у виду олимпијских порука на њима. Циљ ове радионице је да бити део света значи бити поносан на своју земљу, културу, традицију, пуним срцем бити поносан на то што си. Кроз заједничко украшавање Васкршњих јаја, ученици ће дискутовати о нашим обичајима и религији а истовремено ће на јајима шарати јединствене поруке упућене свим људима и поштовању сваке земље, културе и нације и богатству човечанства у различитости.

3. РАДИОНИЦА БЕЛОГ ТИМА ,,РЕЦИКЛАЖА И ЗАШТИТА ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ, ОДРЖАВАЊЕ ХИГИЈЕНЕ ЖИВОТНОГ ПРОСТОРА“-израда олимпијских кругова од пластичних сламчица и промоција екологије и рециклаже

Циљ ове радионице је да прављењм олимпијских кругова од пластичних сламчица подигнемо свест о рециклажи и да кроз све то промовишемо олимпијске вредности. Ученици осмишљавају поруке и пароле а затим и дискутују о хигијени и одржавању животног простора.

Радионице реализоване изнад сваког очекивања. Ученици су приступили тимском раду одговорно, имали су висок степен мотиваије а томе је допринело да су се сами прикључили оном тиму у складу са својим способностима. Било је чак и пар изузетних примера да су ученици једног тима помагали ученицима другог тима, што је оравдало циљ да једна здрава компетитивна атмосфера прерасте и у нешто још више а то је да је племенит циљ изнад такмичења. Ученици су били спонтани и вредни.

Евалуација и проглашавање победника

Одељењски старешина директор и педагошки саветник, на основу забележених праћења активности, евалуирају рад сваког тима понаособ,истичући оно штосу добро урадили и сугеришући уколико је негде потребна корекција. Након тога следи изненађење јер:

ТРИ ТИМА ЧИНЕ ЈЕДНУ СРПСКУ ТРОБОЈКУ-ЈЕДАН ТИМ И ПРОМОВИШУЋИ ОЛИМПИЈСКЕ ВРЕДНОСТИ ПОШТОВАЊЕ, ПРИЈАТЕЉСТВО И ИЗУЗЕТНОСТ ИСТИЧЕМО НАШУ ПОБЕДУ ЈЕР ,,МИ ЈЕСМО СВЕТ“(ЦРВЕНИ ТИМ), ,, МИ ЈЕСМО ПОСЕБНИ“(ПЛАВИ ТИМ) И ,,МИ ПОШТУЈЕМО ЕКОЛОШКЕ ПРИНЦИПЕ И ПРИНЦИПЕ

Победнички тим добија пехар и медаље које су заправо медењаци са јестивим налепницама (*медаље су продукт сарадње са професорком угоститељства Средње економске школе Дејаном Лазаревић).

Евалуација и саопштавање резултата протекла је како се пожелети може. Ученици су одговорно саслушали наставнике, били поносни на свој рад, прихватили корекције али и изразили коректност и објективност у порцени сопственог рада и рада других учесника. Одушевили су се кад су схватили да ова три тима црвени, плави и бели нису три одвојена тима него боје на српској тробојци и да ако желе да побеђују онда то могу као један тим, заједничким сагама, као одељењска заједница где свако даје свој допринос у складу са сопственим способностима.

Промовисане су укусне медаље за сва три места у смислу дегустација али је ученицима истакнуто да су сви освојили злату медаљу.

Oлимпијске вредности и здрава исхрана у одељењу ученика са посебним потребама кроз интегративну сарадничку наставу основаца и средњошколаца

Још један диван пример инклузије на радост свих ученика.

Дана 17.4.2024. реализован је тематски дан у Средњој економској школи посвећен здравој исхрани и промоцији олимпијских вредности у одељењу ученика са посебним потребама кроз интегративну сарадничку наставу одељења ученика са посебним потребама Средње економске школе и Тима за пројекте у настави ОШ „Вук Караџић“ Лозница. Кроз интегративну радионичарску наставу повезани су угоститељство, енглески језик и физичко васпитање тако што су ученици кроз групни рад најпре израдили пирамиду здраве исхране и говорили о здравим животним навикама и спорту. Истакли смо кључне олимпијске вредности ПОШТОВАЊЕ, ПРИЈАТЕЉСТВО И ИЗУЗЕТНОСТ и у духу Васкрса правили смо од пиринча јаја и декорисали их истичући све оне олимпијске и људске вредности које треба свако од нас да има. Ову радионицу надовезаћемо на наредну интегративну васкршњу радионицу.

Реализаторке ових радионица су дефектолог Слађана Митровић, професорка посластичарства Дејана Лазаревић и професорка енглеског језика и педагошка саветница Сања Симић де Граф заједно са ученицима.

Олимпијске вредности и Међународни дан планете Земље

Тематски дан реализује се 22.4.2024. на Да планете Земље кроз пет часова радионичарске и амбијенталне наставе у сарадњи са ученицима и професорима редње економске школе и присуству диретора основних и средњих лонички школа као евалуатора угледних активности. Реализаторици ученици шестог и седмог разреда уз подршку свих ученика школе (ИО Зајача има укупно мање од 30 ученика). Интегративне радионице реализују су у просторијама школе ИО Зајача и дворишту као и у храму Светог Георгија, у парохијском дому и црквеном дворишту у Зајачи. Долазимо до олимпијских вредности интеграцијом свих наставних садржаја и кроз сарадњу са средњом школом кроз разноврсне активности и различите врсте наставе у којима су активности на активом учењу и ангажану ученика у складу са индивидуалним способностима кроз радионичарску и амбијенталну наставу и ,,слатко награђивање“ кроз посластичарство. Ученици ће на крају тематског дана кроз различите активности интегративне наставе научити како је тимски рад кључан као и у спорту-свако од њих је важан ,,играч“, да морају да сарађују, да се уважавају, поштују међусобно, да поштују ,,правила игре“ и следе упутства наставника (,,тренера“) и вршњака (,,капитена“ и ,,играча“). У спорту и у животу важна је здрава исхрана, тако да ће ученицима бити подигнута свест о њеном значају као и на одговрно понашање и заштита животне средине.

Припремни део започет је прављењем и доношењем укусних продуктата попут хумуса, савијаче од поврћа, хлеба од више врста житарицапосних пита, посних медењака медаља, посне торте међукултурног повезивања чија је јестива налепница продукт ученичког пројекта ,,Пролеће у Јапану”.   за Олимпијске игре у циљу промовисања олимпијских вредности, посне торте промоције олимплијских вредности поштовања, пријатељства и изузетности као и и медењаке у облику медаља Реализаторке су професорке Дејана Лазаревић, Сања Симић де Граф и Миланка Васиљевић, а продукти су послужили за интегративну радионицу здраве хране.

Отварање тематског дана

Сви ученици су окупљени и најпре им наставице презентују укусне продукте као увод у тематски дан. Ученици су одушевљени изненађењем које им је припремљено да се тортом и медељацима отвори овај тематски дан. На торти на јестивој налепници налази се плакат Олипијског комитета са олимпијским вредностима ПОШТОВАЊЕ-ПРИЈАТЕЉСТВО-ИЗУЗЕТНОСТ као и наша школа, што је одличан увод у пројектат шта нам је циљ да кроз наше активности реализујемо, а медењаци у облику медаља делиће за оне који буду најуспешнији. Наша мотивациона торта за све и медењаци у облику медаља за најуспешније су попут слатког наградног фонда по реализацији овог пројекта. Додатно, промовишемо и здраву исхрану, где ћемо говорити о еко-башти, а учитељица Миланка Стефановић донела је укусну здраву храну-хумус, џм од маслачка, савијача од поврћа, хлеб од више врста житарица и на тај начин промовисати ,,У здравом телу, здрав дух“ и повезаност спорта и здраве исхране.

1. и 2.час посвећени здравој исхрани-амбијентална настава ,,Еко-башта“

Реализатори су ученици нижих разреда и њихове учитељице као вид подршке шестацима и седмацима о подизању свести  значају здраве хране за спортисте

Интегративна амбијентална настава ученика нижих разреда и шестака и седмака ,,Еко-башта“ коју су реализовале учитељице Миланка Васиљевић и Светлана Ђурић у којој су активно учествовали и директори Василије Ђукановић, Александар Поповић и Владан Андрић и педагошка саветница Сања Симић де Граф, веома успешно реализована. Ученици високо мотивисани, поносни на свој рад.

Припрема природних ресурса  https://www.youtube.com/watch?v=drCpEaLywXo&t=1s

Улога сламе у био-башти

Север-југ https://www.youtube.com/watch?v=a_SqvOtkDAM

Гнезда https://www.youtube.com/watch?v=PQisKTHc9ws

Био башта

1-4. часа две ученице Средње екномске школе праве посне пите заједно са професорко угоститељства Дејаном Лазаревић

3. и 4. час

Интегративна радионица од рециклираних новина-прављење олимпијских кругова и промоција олимпијских вредности и еколошке поруке и радиоице на енглеском језику

ЕКО КВИЗ са еколошким порукама (индивидуалан рад)

Интегративна радионица од рециклираних новина, коју је осмислила професорка биологије Гордана Васиљевић и њен ученик Драган Грбић и реализовала у сарадњи са професором ликовне културе Анђелком Тешмановићем и професорком енглеског језика и педагошом саветницом Сањом Симић де Граф имала је за циљ да се кроз рециклажу осмисле активности међупредметног повезивања. У сусрет Олимпијским играма, прављени су и олимпијски кругови од новина и промовисане олимпијске вредости.Такође су рализовани тестови и квизови различитих предмета кроз интегративну наставу биологије, екологије, ликовне културе и енглеског језика чија су коначна решења еколошке поруке. Примећено је да су сви ученици учествовали и равноправно поделили задатке, да су били весели и радо учествовали.

5.час изложба радова ученика, постављање радова у холу школе као и ученичких радова на тему екологије ученика матичне школе и Средње економске школе, евалуација и дегустација укусних продуката

Ученици су пресрећни јер су имали разноврсне заједничке активности и кроз различите предмете сарађивали су, заједнички долазили до решења, учествовали у различитим активностима, дегустирали укусне продкте, поштовали и уважавали се међусобо, били отивисани да добију ,,јестиву медаљу“

Изложба продуката интегративне наставе екологије у матичној школи који су постављени и у ИО Зајача https://www.youtube.com/watch?v=CGY1K3uY7es

Цео тематски дан у ИО Зајача https://osvukloznica.edu.rs/medjunarodni-dan-planete-zemlje-obelezen-kroz-integrativan-tematski-dan-saradnicke-nastave-osnovnih-i-srednjih-skola/

ЧАС ФИЗИЧКОГ ВАСПИТАЊА КРОЗ ИНТЕГРАТИВНУ НАСТАВУ РАЗЛИЧИТИХ ПРЕДМЕТА

РЕАЛИЗАТОРИ: наставник физичког Добро Андрић, наставница енглеског језика и педагошка саветница Сања Симић де Граф и ученици сва три шеста разреда у матичној школи

Циљ: Развијање олимпијског духа и приемена олимпијских вреднсти поштовања, пријатељства и изузетности кроз различите предмете и у свакодневном животу

Исходи: Ученик ће бити у стању да:

-зна основне олимпијске вредности и да их примени у свакодневном животу

-зна наспрам својих способности своју улогу у тимском раду

– зна олимпијске спортове и правила игре

-зна да игра шах

-зна основни вокабулар енглеског језика везан за спорт

-зна како гласи Питагорина теорема

-зна прошла времена у енглеском језику

-ученик зна јеванђелске приче о смокви

Опис: Корекцијом распоред часова сви ученици шестог разреда (три одељења) реализју три узастопна часа заједно са наставником физичког васпитања Добром Андрићем и педагошком саветницом Сањом Симић де Граф у фискултурној сали. На првом часу говоримо о ОИ кроз историју и олимпијским спортовима, а онда наводимо пример шаха како је могуће интегрисати различите предмете кроз шах на занимљив начин научити правила шаха и истовремено и учити друге предмете. У прилог су дати примери итеграције са верском наставом, математиком и енглеским језиком. Друга два часа су посвећена спортским активностима. Наставник физичког нуди опције ученицима које спортове можемо реализовати у сали а ученици се пријављују за жеени спорт-стони тенис, рукомет, кошарку, одбојку фудбал, а затим се реализују те активности на двa шкoлска часа. 

ОСМАЦИ У УЛОЗИ ЕДУКАТОРА ШЕСТАЦИМА

УТВРЂИВАЊЕ ГРАДИВА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА КРОЗ ОЛИМПИЈСКЕ ИГРЕ И ЕНИГМАТИКУ

РЕАЛИЗАТОРИ: наставница енглеског језика и педагошка саветница Сања Симић де Граф и ученици одељења VIII2 и VI1

Пројектна настава ученика осмог разреда осмишљена као вид вршњачке едукације осмака ученицима шестог разреда на занимљив начин да науче о олимијским играма енглески језик кроз историју ОИ, едукативне квизове, енигматику (осмосмерке, асоцијације, ребусе…), спајалице, затим граматика енглеког језика кроз ОИ

Радове можете погедати овде https://anyflip.com/izlhx/inwv/

ЗАНИМЉИВ ИНТЕГРАТИВАН ПРОЈЕКТНИ ЗАДАТАК ЗА СЕДМАКЕ

Час додатне интегратовне наставе енглеког језика и хемије осмишљен да се кроз мини квиз открију хемијски симболи који су, заправо, слова која се откривају и иза који се крију називи олимпијских вредности на енглеском језику. Поред тога ученици имају занимљиве пројектне задатке  да од чачкалица и пластелина направе атоме и молекуле тражених елемената, као и да наведу нека једињења тих елемената, а на енглеском језику да направе укрштеницу у којој ће вертикално бити олимпијске вредности, као и асоцијацију са олимпијским вредностима.

Задатак осмислила наставница енглеског језика и педагошка саветница Сања Симић де Граф

Час ликовне културе на тему Олимпијских вредности: Калиграфија и типографија

На часу ликовне културе, ученици одељења VI3 заједно са наставником Анђелком Тешмановићем промовисање олимпијских вредности реализовали су кроз осмишљавање слогана и његове типографске/калиграфске израде, израда спортских обележја – застава и грбова/логотипа уз уважавање различитости и промовисања толеранције.

Циљ часа: Упућивање ученика на опажање и уочавање, као и усвајање са разумевањем уметности калиграфије и типографије, кроз бављење визуелним споразумевањем

Исходи часа: Ученик ће бити у стању да зна да именује, описује и показује сензитивностза калиграфијуи типографију и њихову употребу у графичком дизајну, да  експериментише и истражујеизражајне могућности типографије и калиграфије, да повезује стечена знања и вештине са осталим наставним садржајима и примењује их у ликовном раду.

У припремним активностима за час, ученици су имали задатак да истраже интернет изворе и литературу како би изабрали предлоге за слоган свог одељења у складу са олимпијским вредностима, да одаберу боју/е тима свог одељења у складу са одређеном симболиком, да истраже интернет изворе са грбовима и логотипима спортских тимова и анализирају њихову симболику.

На самом часу наставник води разговор са ученицима о калиграфији и типографији као средствима комуникације и основним правилима приликом израде калиграфског или типографског рада, показује примере калиграфских и типографских радова из литературе и интернет извора. Ученици дискутују, предлажу слогане, анализирају. Ученици се у складу са тим прикључују једној пд предложених група-1. група Израда слогана на хамер папиру, 2. група Израда застава тима одељења и 3. група Израда грба / логотипа тима одељења. У другом делу часа ученици презентују радове своје групе и износе мишљење о раду других ученика. У завршном делу часа ученици износе мишљење о реализованом часу истичући важност примене олимпијских вредности поштовања, пријатељства и толеранције у свакодневном животу

Олимпијске вредности на часу информатике и рачунарства: Израда програма у Python-у за исцртавање олимпијских симбола

Ученици седмог разреда заједно са својим наставником информатике и рачунарства Мирославом Секулићем креативним коришћењем претходно усвојених знања из области програмирања реализовали су занимљив час у циљу израде олимпијских симбола и осмишљавања материјала који се могу користити у оквиру Олимпијског дана у школи као и промоцији олимпијских вредности у свакодневном животу.

Циљ часа: Оспособити ученике да направе програм у ком се исцртавају олимпијски симболи, употребом наредби за цртање правоугаоника и круга 

Исходи: Ученик ће бити у стању да користи наредбе за цртање линије, правоугаоника и круга у програму Python, разуме структуру програма Python и модула за цртање PyGame, утврђује познавање наредби програмирања на енглеском језику, израђује програм, проверава извршење наредби, исправља грешке у програму, визуелно програмом израђује задат приказ према задатку, допуњава и осмишља додатне делове програма којим унапређује постојеће захтеве задатка.У припремном делу приступамо сајту petlja.org. Реализација часа одвија се на следећи начин:- 

Дискусија о олимпијским вредностима и шта представљају олимпијски кругови- најава пројекта, дискусија шта представљају олимпијски кругови и зашто су повезани на њима својствен начин

– Израда програма у Python-у за исцртавање олимпијских симбола- након вежбања цртања правоугаоника и круга, ученици добијају конкректан задатак шта треба да уз помоћ програма у Python-у прикажу. Наставник приказује програме на платформи petlja.org, подсећа ученике на структуру и синтаксу програма Python, модула PyGame, заједно са ученицима црта правоугаоник са линијом оквира и правоугаоник испуњен бојом, указује на разлике у програмским линијама, заједно са ученицима црта круг са линијом оквира и круг испуњен бојом, подсећа ученике на координатни систем у ком се црта и начин одређивања тачака на цртежу. Ученицима имају задатак да исцртају олимпијске симболе које су виђали на представљању спортиста који се на њима такмиче.

-Дискусија и евалуација ученичких радова заједно са ученицима- ученици дискутују, презентују, процињују како сопствени рад, тако и рад других ученика

На крају часа подсетили смо се олимпијских вредности, поновили градиво из програмирања и истакли значај промоције олимпијских вредности кроз све сфере живота.

Олимпијске вредности на часу Технике и технологије Машински елементи и преносници у спортским справама

Ученици седмог разреда заједно са својим наставником Технике и технологије Мирославом Секулићем, реализовали су час о машинским елементима и спортским справама указавши на  потребама за вежбањем и могућностима где и како то могу да спроводе, о начину како рекреативци и спортсти одржавају своју физичку спрему, о поштовању начина вежбања, поштовању простора у коме вежбају и уређаја које користе за то.

Циљ часа: Оспособити ученике да разумеју начин преноса кретања и снаге код спортских справа и примењују основне олимпијске вредности

Исходи часа: Ученик ће бити у стању да разликује поједине спортске справе,  описује рад појединих спортских справа, наводи механичке елементе и преноснике који се користе у спортским справама,  описује значај ергономије за рад са спортским справама, анализира и упоређује могућности појединих спортских справа, даје неке предлоге за унапређење спортских справа, такмичи се примењујући олимпијске вредности.

Реализација часа:

– Дискусија о олимпијским вредностима

– Машински елементи и преносници у спортским справама-ученици презентују помоћу презентације, износе сопствена искуства уколико их имају о спортским справама. Наставник најављује да ће након презентовања ученици учествовати у мини квизу и да ће ученици у складу са успешношћу у одговорима добити „смајлије“ за активност уписане у дневник и коментар да ли су се понашали у складу са олимпијским вредностима.

– Мини такмичење- квиз провере знања- наставник црта кредом два круга исте величине, са наглашеним центром и то испред клупа у првом реду на средини учионице и  објашњава ученицима начин такмичења: понавља да ће ученици учествовати у мини квизу и да ће ученици успешније екипе, уколико су тачно одговорили добити „смајлије“ за активност уписане у дневник. Наставник покреће мини квиз – поставља ученицима питања.Након провере који ученик одговара, слуша и проверава његов одговор и објављује да ли је ученик остварио 1, 0,5 или 0 поена;Успешност у квизу уписује у табелу праћења мини такмичења.На крају квиза, сабира поене и објављује која екипа (плава или црвена) је победила.

-Истицање олимпијских вредности и примена у свакодневном животу-ученици излажу своје мишљење о реализованом часу.

Олимпијске вредности на часу Технике и технологије: Грчки стил градње и Олимпијада

Ученици шестог разреда заједно са својим наставником Технике и технологије Мирославом Секулићем реализовали су час на ком су се упознали са првобитним спортским објектима, ширењем грчког утицаја на културу, грађевинарство и спорт, развојем грађевинарства и његовом утицају на Олимпијске игре.

Циљ часа: Упознати ученике са стилом градње објаката Античке Грчке и местом одржавања Античких оплимпијских игара уз промовисање олимпијских вредности

Исходи: Ученик ће бити у стању да разликује поједине стилове градње, наводи познатије објекте грчког стила градње, разликује грчке стубове, описује значај олимпијских игара за у друштву тог времена и ширењу грчког утицаја на грађевинарство античког доба, анализира првобитне спортске, верске и објекте културе, упоређује и повезује садашње спортске објекте са првобитним;

процењује утицај грађевинарства на спорт, кроз одржавање Олимпијских игара.

Реализација часа:

– Дискусија о олимпијским вредностима и упознавање са стилом градње објаката Античке Грчке и местом одржавања Античких оплимпијских игара уз промовисање олимпијских вредности.

– Грчки стил градње и Олимпијада-наставник најављује да ће након презентовања ученици учествовати у мини квизу и да ће ученици у складу са успешношћу у одговорима добити „смајлије“ за активност уписане у дневник и коментар да ли су се понашали у складу са олимпијским вредностима, покреће презентацију, сугерише ученицима на претходно научене појмове који се појављују у презентацији, указује на прилоге у презентацији, указује на кључне речи и појмове – развој и особености грчког стила градње, архитектуру града Олимпије где су почеле да се одржавају Олимпијске игре, пушта видео са портала YouTube, демонстрира како се покреће превод титла. Затим повезује идеју савремених Олимпијских игара са античким и презентује занимљивости и једних и других. Макон тога, црта кредом два круга исте величине, са наглашеним центром и то испред клупа у првом реду на средини учионице.Са стране табле исцртава табелу праћења мини такмичења. Објашњава ученицима начин такмичења: понавља да ће ученици учествовати у мини квизу и да ће ученици успешније екипе, уколико су тачно одговорили добити „смајлије“ за активност уписане у дневник. Ученици слушају о најави мини квиза и постављају питања у вези са тим, прате презентацију, постављају питања у вези са презентацијом, дискутују о приказима у презентацији, зносе своја запажања о архитектури Старе Грчке, записују у свеску кључне појмове, прате видео прилог, постављају питања, дискутују.  Затим деле се у две групе: плави и црвени, према упису у дневнику, чекају свој ред и када је потребно наизменично седају у прве клупе, узимају мало парче креде са стола и чекају на питање. Након слушања питања које је у вези са олимпијским вредностима и архотектуром античких Олимпијских игара, бацају креду која треба да погоди унутрашњост круга. Ученик који је погодио унутрашњост круга и који је ближи њеном центру одговара самостално на питање .Након саопштења резултата, уступају место наредним учесницима. Понашају се у складу са поштовањем Олимпијских вредсноти.

– Евалуација часа и домаћи задатак- Након евалуације часа, дискусије, процене сопственог рада и рада осталих ученика, ученици износе општи утисак о реализованом часу. За домаћи задатак добијају да направе презентацију о одабраном Олимпијском селу Зимских или Летњих олимпијских игара и поставе је на Гугл учионицу.

– На самом крају часа још једном истичемо олимпијске вредности и неопходност њихове примене у свакодневном животу.

Олимпијске вредности на часу географије: Држава и интеграциони процеси

Ученици шестог разреда заједно са својом наставницом Светланом Станојевић, реализовали су час географије на тему државе и интеграционих процеса. Ученици су кроз групни и тимски рад израђивали географске карте са државним заставама.

Предвиђени исходи – на крају часа ученик ће бити у стању да:
објасни појам државе и поделу државе према подељености територије;
објасни поделу државе према величини територије;
објасни поделу државе према географском положају;
објасни појмове државне границе и главног града;
објасни поделу држава према облику владавине;
повеже знање о државама и градовима са Олимписким играма;
провери усвојено знање у духу развијања такмичарског духа, тимског рада и ферплеја.

Олимпијске вредности на часовима математике:КРУГ и ОБРАДА ПОДАТАКА

Наставница математике Снежана Пантић заједно са ученицима седмог разреда реализовала је два часа: ,,Круг“ и ,,Обрада података“.КРУГЦиљ часа: Ученици кроз креирање сопствених задатка повезују математичке концепте са својим  знањем и искуствима из живота. На овај начин ће ученици развијати креативно, логичкомишљање.Оспособљавање ученика да прикупе различите информације и податке  и да их употребе за креирање задатака. Развијање дедутивног и индуктивног закључивања. Комбиновање различитих формула везаних за мерења у кругу.Исходи. Ученик ће бити у стању да: израчуна обим и површину круга и његових делова, 

 да састави математички логичан и исправан задатак у којем ће користити знања стечена кроз обраду наставне јединице,прикупи податке, да их разврста и правилно употреби, примени својства страница, углова и дијагонала многоугла, израчуна површину многоугла користећи обрасце или разложиву једнакост.

Свака група ученика треба да припреми пет тематских задатака.

1.      Олимпијски кругови

2.      Атлетска стаза

3.      Диск за бацање

4.      Карлинг

5.      Стрељаштво

Ученици се међу собом договарају како ће се рапореди и коју ће улогу имати сваки члан тима.Ученици затим користе изворе са Интернета какоби дошли до информација које су им потребне да би саставили задатаке. Након што су ученици прикупили потребне податке приступају креирању и осмишљавању задатака. Свака група осмишљава 5 тематских задатака. Када су ученици осмислили задатке, решавају их како би проверили исправност својих задатака. Задаци се стављају у коверте. Ученици извлаче једну од коверата с тим да тим не може извући задатке које је он састављао. Ученици радећи у тиму и негујући тимски дух решавају задатке. Након истеклог времена сваки тим предаје задтке.

ОБРАДА ПОДАТАКА

Циљ часа: Кроз конструкцију и прављење кружног прстена који је симбол Олимписјких игара ученици ће се подсетити свих важних особина круга. Комбиновање различитих формула везаних за мерења у кругу.Прикупљање података о наставној јединици. Стицање основних знања о статистици и прикупљњу, сређивању, обради и приказивању  података.Оспособљавање ученика да прикупе различите информације и податке  и да их употребе за креирање задатака. Развијање дедутивног и индуктивног закључивања.Оспособљавање ученика за рад са подацима. Указивање на важност провере података.

Исходи: Ученик ће бити у стању да израчуна обим и површинукруга и његових делова, прикупи податке, да их разврста и правилно употреби, схвати појам статистике и њену важност у спорту,  да прикупљене податке представи табеларно, да прикупљене податке прикаже користећи различите дијаграме, да са датог дијаграма очита податке.

Ученици раде у групама. Свака група конструише кружни прстен на свом картону и боји га у боји свог тима. Ученици конструишу и исецају кружни прстен и сваки тим поставља свој кружни прстен у учионици. Ученици се међу собом договарају како ће се рапоредити и коју ће улогу имати сваки члан тима. Ученици затим користе изворе са Интернета како би дошли до информација које су импотребнедаби прикупили податке. Након што су ученици прикупили потребне податке приступају креирању и осмишљавању табеле. Када су ученици осмислили и прикупили податке и направили табеле ученици заједно са наставником коментаришу податке. Сваки тим уноси податке и креира неколико дијаграма. Ученици су на основу добијеног задатака, прикупили податке и обрадили своју тему. Ученици радећи у тиму и негујући тимски дух Сваки тим представља свој рад. Сваки тим посебно презентује осталим тимовима свој рад. 

Олимпијске вредности на часу српског језика: Условне реченице

Ученици седмо разреда заједно са својом наставницом Наташом Максимовић-Вучетић реализовали су час посвећен олимпијским вредностима кроз условне реченице.

Циљ часа: Оспособити ученике за уочавање условних  зависних реченица у оквиру зависносложене реченице.

Исходи часа: Ученик ће бити у стању да разликује сложени глаголски предикат од зависне реченице са везником да, идентификује врсте зависних реченица, искаже реченични члан речју, предлошко-падежном конструкцијом, синтагмом и реченицом, доследно примењује правописну норму.

Наставник истиче да је ово недеља посвећена ОИ. Неколико ученика је имало задатак да уради презентацију која обухвата историјат и значај ОИ.Кроз разговор са ученицима долазимо до закључка које особине красе спортисте на ОИ.Као уводну мотивацију за наставак часа наставник ученицима чита песму Радјарда Киплинга Ако, која обилује условним реченицама.

Након што изражајно прочита песму, наставник подстиче ученике да искажу своје утиске и да издвоје какве особине и способности човек треба да има да би био велик. Те особине и способности су заправо услов за то. Наставник поставља ученицима задатак и да уоче којим везником најчешће почињу стихови ове песме (тај везник се јавља и у наслову). 

Пошто је песмом припремио ученике за обраду нове наставне јединице, наставник их подстиче да издвоје неколико зависносложених реченицаНаставник показује на пројектору примере реченица. Задатак ученика је да подвуку зависне условне реченице и да заокруже њихова обележја. Записујемо на табли најважније одлике условних реченица. Условним реченицама се исказује услов за вршење радње главне реченице. Оне врше службу прилошке одредбе (за услов), а најчешће почињу везницима: ако, уколико, кад, да или имају речцу ли.Кроз песму Радјарда Киплинга а истовременим утврђивањем условних реченица, ученик ће бити мотивисан да примени стечено знање и усвоји праве вредности које се помињу у тексту песме повезујући са олимпијским вредностима и њиховој примени у свакодневном животу.

Олимпијске вредности на часовима српског језика: Допусне реченице и условне реченице

Ученици седмог разреда заједно са својом наставницом Слађаном Осатовић реализовали су два часа српског језика ,,Допусне реченице“ и ,,Условне реченице“.

ДОПУСНЕ РЕЧЕНИЦЕ

Циљ часа: Оспособљавање ученика за уочавање зависних допусних реченица у оквиру зависносложене реченице чиме се представља језик као моћно средство за изражавање и промовисање олимпијских вредности.

Исходи часа: На крају часа ученик ће бити у стању да идентификује условне реченице, искаже реченични члан зависном реченицом, доследно примењује правописну норму.

Активности на часу:

1. Поздрављање ученика и записивање реченица на табли, а које промовишу олимпијске вредности. Ученици уочавају зависне реченице и тумаче њихово значење, заокружују њихова обележја и тако бивају уведени у наставну јединицу – Допусне реченице.

Inline image

2. Ученици гледају презентацију о допусним реченицама коју прате и коментаришу, анализирају задате реченице и, повезивањем претходно стечених знања, сами долазе до дефинисања допусних реченица, њихових обележја и функције у вишој реченици. Све то бива забележено. Након тога добијају наставне листиће (сви примери су прожети олимпијским духом) и решавају их, прво самостално, а потом и усменим путем, проверавајући своје одговоре. Све што није јасно, бива наново објашњено. Сваки тачан одговор пропраћен је афирмативним речима од стране наставника. Након успешно решених задатака, прелази се на презентацију која приказује олимпијце који су, упркос различитим изазовима и препрекама, остварили своје циљеве. На основу кратких прича о њима, ученици смишљају примере допусних реченица и тако примењују новостечено знање, освешћују моћ језика, али и на стварним ситуацијама увиђају да су „падови“ део успеха, тј. животне лекције из којих могу много тога да науче. 

Inline image

3. Како би се новостечено знање о допусним реченицама имплементирало у свакодневницу ученика, а у циљу неговања пријатељства међу њима или побољшању међуљудских односа, ученици играју игрицу „Тајни пријатељ“ у којој свако од њих извлачи папирић на ком се налази име другара из одељења. Циљ игре је да још једном осмисле допусну реченицу у којој ће изразитипоштовање/разумевање/жељу за превазилажењем препреке у односу са оним чије је име на извученом папирићу. Пријатељ може остати тајни, а може и постати јавни, сходно жељи онога који је извукао папирић. Ученици се могу препознати у некој од изјава, али свакако могу након часа поразговарати о томе, обновити и учврстити старо, или чак изградити ново пријатељство.

УСЛОВНЕ РЕЧЕНИЦЕ

Циљ часа: Оспособљавање ученика за уочавање зависних условних реченица у оквиру зависносложене реченице чиме се представља језик као моћно средство за изражавање и промовисање олимпијских вредности.

Исходи часа: На крају часа ученик ће бити у стању да разликује сложен глаголски предикат од зависне реченице са везником да, идентификује условне реченице, искаже реченични члан зависном реченицом, доследно примењује правописну норму.

Активности на часу:

1. Мотивација и увођење ученика у наставну јединицу. Наставница истиче циљеве часа и значајне податке о ОИ уопште и делатностима током тематске недеље, мотивише ученике читањем песме Ако Радјарда Киплинга

2. Обрада условних реченица кроз примере који преносе мотивишуће и поучне поруке, као и кроз примере којима се негују олимпијске вредности. Наставница поставља питања ученицима наводећи их да уоче зависне реченице са значењем условаи њихова обележја. Ученици анализирају примере,смишљају примере, решава задатке са слајдова и на наставном листићу, активно учествује у сазнајном процесу.

Inline image

Inline image
3. Проверавање остварености исхода кроз такмичење у едукативној игрици која изгледа као асоцијација.

Inline image
Допринос промоцији олимпијских вредности у складу са исходима: Освешћивање код ученика снаге језика којим се, у виду условних реченица, могу промовисати олимпијске вредности кроз мотивацију, изражавање жеља, нада и циљева.

Олимпијске вредности на часовима историје

Наставница историје Весна Митровић реализовала је са ученицима два часа историје посвећена олимпијским вредностима и то: ,,Европа, свет и српске земље у раном новом веку (прединдустријско доба);Апсолутистичке монархије“ у шестом разреду и ,, Балкански ратови“ у седмом разреду.
Исходи часа ,,Европа, свет и српске земље у раном новом веку (прединдустријско доба);Апсолутистичке монархије“

Ученик ће моћи да:

Повеже визуелне и текстуалне информације са одговарајућим историјским контекстом

Пореди историјске појаве

Сагледа улогу и значај историјских личности у датом историјском контекстуИдентификује разлике између типова државног уређења у периоду средњег века и раног новог века.

Исходи часа ,,Балкански ратови“Ученик ће моћи да:

Доводи у везу узроке и последице ист. догађаја, појава и процеса на конкретним примерима,

Да сагледа значај и улогу ист. личности у датом ист. контексту;

Повезује визуелне и текстуалне информације са одговарајућим историјским контекстомИзводи закључак о повезаности националне историје са регионалном и европском на основу датих примера

На основу праћења активности ученика и залагања на часу (мотивисаност за учешће у разговору, сналажење пред картом, изношење ставова и мишљења, повезивања са претходно наученим градивом.Допринос промоцији олимпијских вредности огледао се у развијању такмичарског духа, тимског рада, ферплеја (уважавање саговорника, без добацивања).

Олимпијске вредности на часу математике у ИО Зајача

Наставница математике Мирјана Милићевић заједно са ученицима седмог разреда ИО Зајача реализовала је час ,,Круг“, чији је циљ да ученици кроз креирање сопствених задатка повезују математичке концепте са својим знањем и искуствима из живота кроз развијање дедуктивног и индуктивног закључивања. На овај начин ће ученици развијати креативно, логичко мишљање. и да се оспособе способљавање ученика да прикупе различите информације и податке и да их употребе за креирање задатака.
Исходи часа: Ученик ће бити у стању да израчуна обим и површину круга и кружног прстена, да састави математички логичан и исправан задатак у којем ће користити знања стечена кроз обраду наставне јединице, да прикупи податке, да их разврста и правилно употреби.Активности кроз групни рад:- конструкција кружног прстена- исецање кружног прстена и постављање симбола Олимпијских игара у учионици-свака група треба да осмисли пет тематских задатака:1. олимпијски кругови2. обруч за гимнастику3. диск за бацање4. обруч за кошарку5. стрељаштво

Допринос промоцији олимпијских вредности у складу са исходима: Ученици у групама се уче правилима и поштовањем правила фер-плеја. Сваки ученик поштује свог тимског другара.Кроз осмишљавање задатака ученици усвајају знања о Олимписјким играма и о неким дисциплинама који су део Олимпијских игара. Сазнају основна правила спорта и различитих спорстких дисциплина. Повезују, проширују знања о Олимпијским играма и стичу функционална знања (практична примена знања) .Упознају се са спортовима за које раније нису чули. Развијање свести о здравим стиловима живота и примена правила којима ће ученици унапредити своје физичко, психичко здравље. Унапређивање свих типова васпитања, развијање свестране личности, перманентно учење.

Олимпијске вредности на часовима хемије

Ученици седмог разреда заједно са наставницом хемије реализовали су часове посвећене олимпијским вредностима:

1. ХЕМИЈА

ХЕМИЈСКЕ РЕАКЦИЈЕ И ИЗАЧУНАВАЊА

На крају часа ученик ће бити у стању да:

  • представља хемијске реакције хемијским једначинама;
  • примењује Закон о одржању масе при писању једначина хемијских реакција;
  • изводи једноставнија израчунавања на основу хемијске једначине.
  • разуме основне метаболичке путеве
  • разуме значај угљених хидрата, протеина, амино-киселина и витамина у исхрани спортиста

2. МОЈА ЖЋИВОТНА СРЕДИНА

РЕЦИКЛАЖА

На крају часа ученик ће бити у стању да:

  • наведе да се различити материјали разлажу различитом брзином
  • наведе могућности за поновну употребу и рециклирање
  • зна основе сложености еколошких проблема
  • уочи шта је отпад и на који начин се ствара и где одлази
  • препозна принципе и методе за управљање отпадом
  • наведе начине да смање количину отпада која се произведе

Постављање изложбе у холу школе и презентовање ученичких радова

Презентовање ученичких радова https://www.youtube.com/watch?v=ZibkCmIsvL0

Олимпијске вредности на часовима иноформатике и рачунарства

Ученици седмог разреда заједно са својим наставником информатике Мирославом Марковићем  реализовали су час посвећен олимпијским вредности применом петљи у програму Pygame.

Циљ часа: Обнављање и стицање нових знања о примени петљи у цртању задатих цртежа

Исходи: По завршетку часа ученик ће бити у стању да:применом петљи у програму Pygame нацрта задати цртеж

Активности на часу:

–  Наставник покреће програм Pygame и демонстрира примену петље у једноставном примеру програма који исцртава концентричне кружнице, а затим у разговору са ученицима анализира извршавање овог програма и добијени резултат.

Inline image
 Наглашава да је претходни пример урађен помоћу апсолутних координата и да се у случају промене димензије прозора кружнице не би налазиле у истом положају. Демонстрира измену бројачке петље како би кружнице биле нацтране помоћу релативних координтата: У разговору са ученицима анализира разлике између претходна два примера

– Демонстрација и анализа резултата: 

Олимпијски кругови:

import pygame

import sys

# Inicijalizacija Pygame-a

pygame.init()

# Postavke prozora

prozor = pygame.display.set_mode((800,600))

pygame.display.set_caption(„Olympic Rings“)

prozor.fill(pygame.Color(„white“))

WIDTH, HEIGHT = 800, 600

screen = pygame.display.set_mode((WIDTH, HEIGHT))

# Definisanje boja

WHITE = (255,255,255)

BLACK = (0, 0, 0)

BLUE = (0, 0, 255)

YELLOW = (255, 255, 0)

GREEN = (0, 255, 0)

RED = (255, 0, 0)

# Definiranje radijusa krugova

RADIUS = 100

# Definiranje pozicija krugova

positions = [(200, 200), (350, 200), (500, 200), (275, 300), (425, 300)]

# Glavna petlja programa

running = True

while running:

    for event in pygame.event.get():

        if event.type == pygame.QUIT:

            running = False

# Crtanje krugova

    screen.fill(BLACK)

    for i, (x, y) in enumerate(positions):

        if i == 0:

            color = BLUE

        elif i == 1:

            color = BLACK

        elif i == 2:

            color = RED

        elif i == 3:

            color = YELLOW

        elif i == 4:

            color = GREEN

        pygame.draw.circle(screen, color, (x, y), RADIUS)

    pygame.display.flip()

# Izlaz iz programa

pygame.quit()

sys.exit()

Застава Србије:

import pygame as pg

pg. init()

prozor = pg.display.set_mode((600,600))

pg.display.set_caption(„Zastava Srbije“)

prozor.fill(pg.Color(„White“))

pg.draw.rect(prozor,pg.Color(„red“),(50,50,400,100))

pg.draw.rect(prozor,pg.Color(„blue“),(50,150,400,100))

pg.draw.rect(prozor,pg.Color(„white“),(50,250,400,100))

pg.draw.rect(prozor,pg.Color(„black“),(50,50,400,300),1)

pg.display.update()

while pg.event.wait().type != pg.QUIT:

    passpg.quit()

– Упућивање ученика на додатни материјал за вежбање који се налази на сајту Petlja којем се може приступити путем линка у дигиталном уџбенику.

Ученици шестог разреда су мотивисани да самостално израде презентацију о Олимпијским играма по жељи коју шаљу наставнику.

Презентације ученика шестог рареда урађене у Power Point – у:

Час ЧОС-а са педагогом и психологом школе

„Промоција Олимпијских вредности: поштовање, пријатељство и изузтност“

Ученици седмог разреда реализовали су час ЧОС-а са психологом школе Ђурђином Симић и педагогом школе Марицом Илић под називом „Промоција Олимпијских вредности: поштовање, пријатељство и изузтност“. 

Циљ: Промоција хуманих вредности, ученици ће развити критичко мишљење кроз практивковање вештина доброг презентовања ставова, активног слушања и дискусије.Научиће да постоје и другачије културе и системи вредности. Стећи ће вештину а у будућим ситуацијама преиспитују сопствене судове о другима.

Исходи: Ученик ће бити у стању да: зна да се понаша толерантно у вршњачкој групи, зна шта су стереотипи и њихов ризичан утицај у формирању мишљења и ставова, ученици су упознати са дечјим правима и обавезама, зна основне олимпијске вредности и да их примениусвакодневном животу.

Стандарди 

– Основни ниво:ученик схвата како функционише вршњачка група у смислу олимпијских вредности: поштовање, пријатељство и толеранцију.

– Средњи ниво: ученици ће описивати различите примере из живота, повезујући их са вредностима у различтим културама, моћи ће да разликује добре вредности од оних које то нису, са великим акцентом на вредности које су универзалне у сваком друштву; толеранција, заједништво, пријатељство и такмичарски дух.

– Напредни ниво: ученици ће својим мишљењем и критичким освртом моћи да разликују стереотипе и да их сврстају у одређене категорије, на основу различитих културалних карактеристика, такође ће моћи да схвате како гледати изван оквира и како превзилазити стереотипе који су свеприсутни у друштву, али и у оквиру разреда. Ученици ће бити спремни да уз помоћ сагледавања различтих кулура схвате да постоје различитости и да их треба прихватати и приступати им са разумевањем, промовишући олимпијске вредности и прихватајући их као свакодневницу, уврштавајући их у свакодневни живот. 

Активности:

-Психолог школе објашњава значај пројекта, даје основне информације, док педагог објашњава непознате појмове и даје ближа и тачнија објашњења већ познатих (стереотипи, толеранција, култура, фер- плеј, пристрасност, арбитрар, предрасуде) ученицима који ће их подстицати на промишљање, давајући им кратак резиме основних циљева пројекта. Ученици појединачно изговарају стереотипе који су им познати у одређеним културама и из свакодневног живота.

-Радионица „Култура Атине и Спарте, кроз стереотипе до толеранције и прихватања“, предвиђена је тако да се ученици поделе у три групе: прва група су ученици који ће представљати „Атину“, друга група су ученици који представљају „Спарту“, док су трећа група ученици који су арбитрари

– Ученици добијају материјал који им је од раније познат будући да су „Атину“ и „Спарту“ радили у 5. разреду, њихов задатак је да представе свој град. Прво ће представљати кроз излагање о начину живота и вредностима које заступа њихов град- држава, потом кроз образовање  и на крају приказаће улогу жена у свом граду. Трећа „Арбитрарска група“ ће током дискусије бележити све стереотипе које два тима узајамно испољавају и изговарају током излагања и дискусије.Чланови група „Атина“ и „Спарта“ ће наизменично излагати своје начине живота, док једна група излаже друга група активно слуша и поставља питања. Трећа група ће пажљиво слушати излагања бележећи одговоре на папиру А4 формата, како бисмо увидели сличности и разлике, али и стереотипе који прате оба града- државе, поредећи их са садашњим временом.Указјући на примарне циљеве радионице толаранција, изузетност и пријатељство. Ученици активно слушају, раде у групама, излажу, користе материјале, међусобно сарађују и на делу промовишу толеранцију, културу говорништва и реторику, пријатељство и изузетност, негују тимски дух и фер – плеј у оквиру излагања сваког тима. Педагог и психилог, као водитељи радионице имају за циљ да покрену дискусију и размену мишљења, праћену критичким размишљањем са освртом на стереотипе, различитост, повезјући некадашње начине живота са садашњим са посебним освртом на образовање некада и сада.Питања која покрећу дискусију: Да ли постоје нека мишљења која нису добро заснована на истини? Да ли уочавате пристрасности када је у питању споствени град? Да ли неки од коментара показују да постоји нетолеранција према „грађанима“ друге државе? Да ли постоји та присустност и у садашњем времену? Које основно осећање према вашем мишљењу прати нетолеранција у оквиру различитости? Како то утиче на појединца, а како на читабо друштво? Да ли постоје сличности у свакодневном животу? Педагог и психолог школе, прате рад ученика како индивидулано тако и на нивоу групе, дају сугестије, похвале, обезбеђују радну атмосферу која је погодна за развијање максималних потенцијала и капацитета ученика.

– Закључак: Ученици уједнињени, упоређују сопствене стереотипе са почетка часа са онима који су испољили у овој активности, слободно износе своје закључке, дају предлоге за промене и побољшање часа. Педагог и психолог читају стереотипе које су на почетку часа ученици објашњавали, дају појашњења и подстичу критичко мишљење ученика, уважавају мишљење ученика, захваљују се на сарадњи и завршавају ЧОС. 

*прилог бр.1 СТЕРЕОТИПИ И ПРЕДРАСУДЕ

 Стереотипи:

Једнообразно виђење социјалних (друштвених) појава или чешће-других људи. Израз је настао у међуратном периоду са развојем расних, етничких и социјалних нетрпељивости. Указује на поједностављену представу о другима, обично са предрасудама, што ствара нереално опажање других људи/народа.

Предрасуде:

Реагујући на свет око себе, опредељујући се за или против одређених објеката у њему, човек се често позива на чињенице које то нису, како би оправдао своје опредељење. Предрасуде су управо такве врсте опредељења према објектима која не почивају на довољно заснованим и веродостојним чињеницама. У историји, постоје велике предрасуде према црнцима, Јеврејима или било којој другој дискриминисаној групи, а те предрасуде се испољавају у понашању, начину мишљења и начину емоционалног реаговања према њима (други их избегавају или на њих реагују агресијом, окривљују их за социјалне проблеме, имају уверења да они имају нижи интелект, слабији морал и слично).

-Након упознавања ученика са наведеним дефиницијама/појмовима, у уводном делу часа водитељ упућује ученике на различите ставове сваке индивидуе о одређеним групама људи (лекари, жене, полицајци, Кинези,..), подстичући ихна узајамну дискусију кроз истицање порекла о изнетим ставовима.

*прилог бр.2 АТИНА

Начин живота и вредности: Веровали су у демократске вредности, а учешће у политици су сматрали грађанском дужношћу. Такође, веровали су у своју културалну надмоћност и посвећивали се трговини верујући у њену добробит. Ове вредности су илустративно показане у Периклеовом посмртном говору, где се каже:

„Даље, ми изналазимо бројне начине да се одморимо од терета који са собом носе послови.  Редовно, сваке године, одржавамо такмичења и приносимо жртве, а елеганција нашег приватног живота омогућава свакодневни извор задовољства и помаже да одагнамо тугу. Величина нашег града доноси светску производњу у нашу луку, тако да је воће других земаља једнако блиско Атињанима колико сопствено воће.“

Образовање: Школе су подучавале дечаке у читању, писању, математици, музици, поезији, спорту и гимнастици. Зависно од њихових могућности и богатства њихових родитеља, дужина школовања трајала је од пете до четрнаесте године, за имућније од пете до осамнаесте године, а понекад и до средине двадесетих година када су на академији студирали философију, етику и реторику (способност да се јавност уверава путем говора). Коначно, градски дечаци су били подвргавани војној обуци током две године, све до двадесете. Од робова се није очекивало да похађају ништа осим основног образовања, али нису ни били искључени из њега.

          Девојчице су добијале мало од школског образовања (осим можда у аристократским домовима преко тутора); оне су обично остајале у кући и нису имале политичка права у Атини. Образовање девојчица укључивало је хеклање, штрикање и друге сличне вештине.

Жене у Атини: Остајале су у кући без учешћа у спорту или политици. Сматране су за власништво својих мужева. Биле су задужене за одржавање домаћинства. Неке жене су имале високо место у ритуалима и религијском животу Атине (чији је заштитник била богиња Атина). Једино су проститутке и куртизане биле слободне и нису биле ограничаване на боравак у кући.

Час географије у ИО Зајача: Држава и интеграциони процеси

Наставница географије Зорица Павловић заједно са ученицима шестог разреда ИО Зајача реализовала је час ,,Држава и интеграциони процеси“.

Циљ: Провера усвојености знања о појму држава,поделидржавапремаподељености, величини и географскомположајутериторије, као и о државнимграницама, главномграду, обликувладавине и интеграцији. 

Исходи: Ученик ће бити у стању да објасни појам држава,  поделу државе према подељености територије,  објасни поделу државе према величини територије, објасни поделу државе према географском положају, објасни појмове државне границе и главног града,  објасни поделу држава према облику владавине, појам интеграције, повеже знање о државама и градовима са ОИ.

Активности:

– Наставница објашњава ученицима да ћемо на овом часу проверити научено везано за тему „Држава и интеграциони процеси „.Током провере знања ученици на хамер папиру лепе задате појмове и заставе држава Европе у којима су одржане Летње ОИ. Ученици су претходних часова добили задужења да пронађу државе(градове) Европе где су одржане Летње ОИ и да нацртају заставе тих држава. Кроз разговор са ученицима долазимо до закључка које особине красе спортисте на ОИ. 

– Шта је држава? Како се деле државе према величини територије, облику и географском положају? Ученици на карти проналазе државе Европе у којима су одржане Летње ОИ и одређују у коју групу држава спадају у погледу величине територије, облику и географском положају. Исте државе уносе на пано. Какве су границе тих држава? Ученици проналазе главне градове тих држава и одређују у којој групи припадају. Уносе на пано градове у којима су одржане Летње ОИ. На примеру Немачке објашњавају појмове интеграција и дезинтеграција. На пано лепе заставе држава.

Књижевна олимпијада

Интервју са ученицом Милицом Стојановић

Интервју реализовали ученици 6. разреда на часу додатне наставе српског језика и књижевности заједно са наставницом српског језика Жељком Марковић.

Милице, најпре желимо да ти честитамо на оствареним резултатима на Књижевној олимпијади. Две године се налазиш међу најбољим ученицима из читаве Србије у знању из књижевности. Прошле године си била вицешампионка(ако се изразимо спортским речником), а ове године си освојила 3. место на републичком нивоу Књижевне олимпијаде у Сремским Карловцима. Можеш ли нам открити тајну свог успеха?

Тајна мог успеха налази се у редовном раду, читању и проучавању разне литературе која је повезана са градивом за такмичења. Такође решавам и тестове из претходних година и тако проверавам и усавршавам своје знање.

Ти си нам права особа да нам помогнеш у решавању и неких језичких недоумица око самог термина – да ли су олимпијске игре и олимпијада исто?

Оимпијске игре и олимпијада нису исто. Олимпијада је период од четири године између две олимпијске игре, а олимпијске игре предстаљају турнир на којем учествују спортисти широм света. Али, како је истицао Иван Клајн, наш чувени филолог, данас није погрешно рећи  „Олимпијада“ за олимпијске игре.

Шта је Књижевна олимпијада и ко се на њој такмичи?

Књижевна олимпијада је такмичење ученика седмог и осмог разреда основних школа на којем ученици показују своје знања књижевнотеоријских појмова, књижевних родова и врста, познавање писаца и њихових дела, стилских фигура и уопште целокупне књижевности коју смо изучавали у школи од петог разреда. Такође, ово такмичење постоји и за ученике средњих школа.

Из колико нивоа се састоји то такмичење?

Као и свако такмичење које организује Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, и ово такмичење се састоји од четири нивоа такмичења: школског, општинског, окружног и републичког.

Какви су задаци на Књижевној олимпијади и колико их има?

Задаци се односе на књижевнотеоријске појмове које би ученици требало да знају, на препознавање писаца и њихових дела, одређивање књижевних родова и врста, стилских фигура, врста строфа, стихова и риме, локализацију текста, препознавање ликова и јунака из ауторске и народне књижевности.                             На сваком тесту, без обзира на ранг такмичења,  има 20 задатака.

Колико бодова треба за пролаз на даљи ниво такмичења?

На општинском нивоу такмичења потребно је имати најмање 15 бодова за пролаз на окружни ниво, a на окружном нивоу ученик треба да освоји 20, 19 или 18 бодова за пролаз на републички ниво такмичења. На републичком нивоу потребно је имати 20 бодова за прво, 19 за друго, а 18 за треће место.

Како си се припремала за такмичење?

За такмичење сам се припремала уз помоћ моје наставнице, тако што сам обновила сва књижевна дела која се обрађују од 5. до 8. разреда, биографије писаца, књижевне појмове, и за све недоумице посаветовала сам се са наставницом. Такође сам по неколико пута прелистала читанке од 5. до 8. разреда разних издавача и проучавала све садржаје у њима.

Да ли волиш да читаш?

У слободно време волим да читам, не само школску лектиру, већ сву белетристику која ми дође до руку.

Како је било у Сремским Карловцима ове године, у односу на прошлу?

У Сремским Карловцима је увек лепо. И ове и прошле године  смо имали довољно времена од израде теста до свечане доделе диплома за шетњу, посету знаменитости овог града и дружење са вршњацима из читаве Србије.

Какав је осећај када си узастопно две године међу најбољим ученицима Србије?

Осећај је много леп, срце је препуно радости јер знам да се вредан рад и велики труд исплатио. То ми даје још већу мотивацију да наставим да се трудим, вредно учим и напредујем. Поред тога показујем својим вршњацима да треба да цене праве вредности, негују свој језик и да увек дају све од себе у ономе што раде.

И за крај, једно шаљиво питање: Да ли су најбољи добили медаље?

Не, нико од најбољих такмичара није добио медаљу, али смо сви ми који смо освојили прво, друго или треће место добили дипломе и пригодне поклоне, књиге које издаје Друштво за српски језик и књижевност Србије,  организатор овог  такмичења. Ове године на предњој страни дипломе налази се лик Бранка Радичевића, српског романтичарског песника и ученика Карловачке гимназије и по томе се разликује од прошлогодишње дипломе.

Утврђивање градива на часу енглеског језика у седмом разреду

Ученици седмог разреда заједно са својом наставницом енглеског језика Бранком Петковић утврђивали су градиво енглеског језика кроз олимпијске вредности.

Циљ: Систематизација знања која се односе на: усвајање језичких знања која се односе на изражавање мишљења, развијање језичких знања која се односе на изражавање способностиИсходи: 

Ученик ће бити у стању да формулише једноставније исказе који се односе на изражавање мишљења;разуме и формулише једноставне исказе који се односе на изражавање способности у прошлости, садашњости и будућности; размени једноставне информације које се односе на пословну каријеру и занимања; разуме једноставно формулисана правила; формулише једноставније исказе који се односе на изражавање обавеза и правила, предлога и савета. 

Допринос промоцији олимпијских вредности у складу са исходима: Поштовање правила понашања у учионици кроз узајамно уважавање на релацији ученик-ученик, ученик-наставник, наставник-ученик

Активности:

– Наставни листић (Vocabulary)- Ученици индивидуално  попуњавају наставни листић, задатак по задатак. Након сваког заврешеног задатка раде проверу са наставником. Наставник упућује ученике на инструкције задатака,проверава да ли су јасне, обилази ученике док раде, даје додатна објашњења ученицима који имају потешкоће у изради задатка. Проверу ради са целим одељењем.

Vocabulary

I Match 1-7 with a-g to make sentences.

1.      I passed all my exams at school, so now ____              a) we’re very sleepy.

2.      Kate failed an exam today _____                                    b) she only got twenty-one per cent.

3.      I get good marks because _____                                     c) the teacher will talk to your parents.

4.      If you don’t obey school rules,                                         d) I work hard.

5.      Ben has enrolled in a French course because _____               e) we’re very good at drawing.

6.      If we go tolessons at 8.00 a.m. _____                                        f) he wants to study in Paris.

7.      Every summer we take art classesm, so now _____               g) I’ve got alot of qualifications.

II Read the sentences and write true or false. Correct the false sentences.

1.      You can apply for a position as a teacher when you are a secondary school student.

___________________________________________________________________

2.      You do an apprenticeship to teach other people how to do a job.

___________________________________________________________________

3.      If you like to dance, sing or act, you should work in entertainment.

___________________________________________________________________

4.      First you train to be a lawyer, then you study law.

____________________________________________________________________

5.      If you want to specialize in  the construction of houses, you should train to be a physicist.

_____________________________________________________________________

6.      You attend university to do a degree.

_____________________________________________________________________

III Answer each question with one word. What should you do if you ….

1.      want to build houses or other buildings? ______________________

2.      plan to write articles for a  newspaper? _____________________

3.      like computers? _____________________

4.      want to work in a  school? ____________________

5.      dream of helping sick people? _____________________

IV Complete with school words.

1.      ______________________ means learning at home with your parents.

2.      ______________________ schools  have only boys or only girls.

3.      It’s important to obey school ____________________.

4.      I live at ____________________ school.

5.      British children aged four to eleven go to ______________________ school.

6.      A school ____________________ has just finished school.

7.      _____________________ schools have boys and girls.

8.      You go  to ______________________school when you finish primary school.

9.      I have to wear a school ________________________.

10.   In the school ______________________ we often go camping.

– Наставни листић (Language focus)

Language focus

CAN, COULD, BE ABLE TO

I Complete the sentences using can, could, will be able to and the verbs in brackets.

1.     We ______________________ (spend) next weekend in the mountains.

2.     I’m sorry, but I _________________________ (not come) now. I’ve got other plans.

3.     ____________________________ (you/do) a course in IT next month?

4.     Hannah ______________________ (not help) me with the project.She was too busy.

5.     I _______________________ (not meet) you tomorrow. I’m going to visit my grandparents.

6.     My friend _____________________ (not lend) me his book today.He hasn’t found it.

II Complete the text using the affirmative or negative form of can, could or will be able to.

Jason is my English friend. We first met about three years ago, in the queue for the cinema. I didn’t have my wallet, so I ______________________ buy a ticket. Jason bought one for me. The film was in Spain and it didn’t have any subtitles, but Jason _____________________ understand all the words and I thought he was very clever.We both love films.When we haven’t got any money and we __________________ go out , we watch films at home. Sometimes we go to special evenings at our local cinema where you ___________________ watch two films, one after the other.

But we don’t agree on everything. We’re going to the cinema tomorrow. He wants to watch a 3D film, but I’m not keen. I __________________ wear  the glasses because they’ll make me feel sick. But it’s his bithday, so I mustn’t complain. And it’s OK because I __________________ choose the film next time!

HAVE TO, NEED TO, MUST, SHOULD

III Complete the sentences with have to, should, shouldn’t , must or mustn’t.

1.     You ___________________ eat in class. It’s against the school rules.

2.     You ___________________ do your homework on the bus. It’s better to do it at home or in the library.

3.     At my school we ___________________ wear a school uniform. We aren’t allowed to wear our own clothes.

4.     You _________________ go home now if you want to watch your favorite TV programme at 6.00 p.m.

5.     We ___________________ bring any electric gadgets to school. The school doesn’t allow it.

6.     Our school is very strict. We ___________________ stand up when the head teacher enters the classroom.

IV Choose the correct word.

1.     You don’t have to/ must/ should have a driving license to drive a car.

2.     I shouldn’t/ need to/ don’t have to waste time playing video games before the exam next week.

3.     Caleb mustn’t/ should/ doesn’t need to  do well in this exam. He already has a college place for next year.

4.     Students mustn’t/ don’t need to/ have to run in the classroom. It’s against the rules.

5.     Amy has to/ needs/ mustn’t practice her Spanish every day. If she doesn’t do it, she forgets a lot.

– Наставни листић (Questionnaire)- Ученици подељени у три групе попуњавају упитник који се односи на правила понашања у учионици. Наставник обилази ученике док раде, учествује у разговору са њима.

Наставник напомиње да нема нетачних одговора и да свака група треба да изнесе своје мишљење у вези са датим задатком. Могуће корекције се односе само на граматичке грешке.

Group 1Things you have to do:

 Students have to _____________________________________________________________

Students need to _____________________________________________________________

Students are required to _______________________________________________________

Students must ________________________________________________________________

Students should ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Group 2Things you can’t do:

Students can’t __________________________________________________________________

Students must not _______________________________________________________________

Students shouldn’t _______________________________________________________________

Students aren’t allowed to _________________________________________________________

Students aren’t permitted to ________________________________________________________

Group 3Things you can do if you want.

Students can _____________________________________________________________________

Students are allowed to ______________________________________________________________________

Students are permitted to ______________________________________________________________________

It is OK if students _______________________________________________________________________

It is all right if students ________________________________________________________________________________