Вршњачко учење кроз интегративну ваннаставну активност

Најкреативније одељење наше школе V2 је узело је учешће у једном занимљивом пројекту који је имао за циљ да подстакне вршњачко учење, да упрости сложен наставни садржај, да ученицима који су веома мотивисани буде додељена улога вршњачких едукатора, а све то кроз хибридну и амбијенталну наставу!

Пројекат који је осмишљен као ваннаставна активност зове се ,,Клима“ управо из разлога да се помогне ученицима да науче да уче и то уз помоћ оних ученика којису успешни у томе. Идејни творац и координатор пројекта је наставница енглеског Сања Симић де Граф, а реалитзатори су наставница биологије Миланка Стефановић, наставница италијанског Мирјана  Марковић и наставница математике Мирјана Милићевић и ученици одељења V2 као вршњачки едукатори а у помоћ су им притекли и ученици VII3 ИО Зајача који су им помогли једним својим занимљивим истраживањем.

У одељењу V2 има доста деце која уживају да учествују у пројектима, али шампионке свих пројеката су ученице Ђурђина и Марта, две девојчице које су елоквентне, врло радо помажу вршњацима па смо одлучиле да оне буду вршњачки едукатори. Прикључила им се и Теодора, а онда смо сагледали коме је у одељењу потребна која врста и вид подршке.

Ђурђина и Марта су у договору са наставницама направиле један интерактиван пано. Нацртале  су све континенте на паноу и залепиле мале штишаљке на пано. Затим су направиле мале картице, на којима ће бити записане одређене карактеристике везане за сваки континент. Овај интерактиван пано је одличан јер може да се користи много пута за различите садржаје из географије, а сигурно да ће деци бити занимљиво да траже цедуљице са каратеристикама и да их прикаче за одређени континент, а тако ће и брже научити и сигурно да ће знање бити трајно. Марта и Ђурђина су укратко објасниле како су то урадиле на следећем видео прилогу https://www.youtube.com/watch?v=-GjIGnoelhs

Ученице су имале доста великих изазова као вршњачки едукатори. Њихова жеља да науче све ученике у разреду изазвала је велико дивљење и одушевљење како код нас наставника, тако и код ученика. Обратиле су ми се у жељи да им помогнем како да науче ученике који мало теже памте, а има пуно података, како да им помогне да запамте. Дала сам им савет да смо сви различити и да ако неко слабије памти, не можете га учити на исти начин као што подучавате оне који брже памте. Онда смо осмислиле спајалице које се налазе на следећем линку https://testmoz.com/8513442/questions/list , а како су се ученице Ђурђина и Марта снашле у овој улози можете погледати у овом видео прилогу https://www.youtube.com/watch?v=PWSDIqri47c

Постоје ученици који воле сами да долазе решења, да се користе различитим техникама, и у том смислу сложили смо се да је за њих одличан вид учења енигматика. Енигматика обезбеђује трајна знања, што је јако битно. Одлучиле смо да направимо укрштеницу за такве ученике, а да бисмо обезбедили да ученици не уче укрштеницу напамет, добра ствар код употребе веб-алата за креирање укрштеница је у томе што програм сваки пут на другачији начин генерише укрштеницу. Процедура је једноставна-ако је одговор тачан, та поља позелене, а ако је нетачан поцрвене, тако да се може на почетку користити књига док се не утврди градиво, а затим поново приступити укрштеници јер ће поља бити генерисана на другачији начин. Такође је могуће укрштеницу преузети у пдф формату и тимски или индивидуално је решавати. Укрштеница се налази на следећем линку https://www.classtools.net/crossword/202104-5ijmdk а едукацију наших ученика можете видети у следећем видео прилогу https://www.youtube.com/watch?v=XUlZpZ9FOBc

Ученице су се питале како мотивисати интелигентне ученике али мање вредне, оне који имају известан отпор према уџбенику. То су обично ученици који су интелигентни али имају дефицит пажње, па смо решили да направимо видео-игрицу. Та видео игрица се састоји од питања вишеструког избора и тек кад сва питања ученици ураде тачно отвара се игрица. Сваки пут кад ученик погреши на једном питању, игрица га враћа на сам почетак, што је одличан начин утврђивања градива. Игрицу можете и сами играти на следећем линку, уз напомену да није погодна за мобилне телефоне већ да због својих карактеристика се игра искључиво са рачунара

https://www.classtools.net/flingteacher/202104-PTdRdc а обуку наших ученика можете видети у следећем видео прилогу https://www.youtube.com/watch?v=piBe0N2nSVg

Колико су свој посао едукатора озбиљно схватиле, и колико су креативне, наше мале едукаторке изразиле су жељу да обогате садржај географије са садржајима биологије, италијанског језика и енглеског језика. У сарадњи са наставницом биологије говориле су о утицају климе на здравље човека и о метеоропатији, као и о потенцијалним опасностима ако будемо угрожавали животну средину. У помоћ су им притекли ученици седмог разреда ИО Зајача који су у сарадњи са наставницом математике спровели истраживање о утицају климе на животну средину, а своје истраживање су нам приказали у следећем видео прилогу https://www.youtube.com/watch?v=qWO0s8xeiqc . Пано о временским приликама на италијанском и енглеском језику можете видети овде https://www.youtube.com/watch?v=zLfCkWYLypo

Наставнице нису криле своје задовољство и сматрале су својом и професионалном и моралном дужношћу да се захвале ученицима на изнад свега показаном другарству, бризи о вршњацима и израженој жељи да сви раде као један тим, као и одличном исходу овог пројекта а то је да су сви ученици научили оно што је неопходно да знају о клими, а да су притом уложили најминималнији напор, а осетили велико задовољство у раду. Решиле су да их на крају школске године обрадују неким симболичним поклонима у виду школског прибора, као вид сећања на лепу сарадњу и мотивацију за даљи рад, да знају да то наставници цене и да ће сваки њихов рад увек бити примећен! Хвала децо на показаној хуманости да помогнете својим вршњацима у учењу и на одличном знању! Поносни смо на вас!

Сања Симић де Граф