Верска настава – Наши дарови благодарности (тамјан и ћилибар)

Часови Верске наставе могу бити изузетно занимљиви уколико се наставни процес реализује тако да се кроз њега прожимају различите наставне методе које омогућују држање пажње ученицима и то на тај начин да они активно учествују у наставном процесу и да што више науче кроз очигледну наставу. Час који је данас реализовао вероучитељ Предраг Митровић у трећем и четвртом разреду ОШ ,,Вук Караџић“ у Лозници сигурно је један од таквих часова. Како је наставна тема била везана за тамјан и његову употребу, вероучитељ се, најпре, потрудио да сам направи тамјан и то тако што је отишао у четинарску шуму, скинуо смолу са коре бора, донео кући, мало осушио, исцепкао на ситне комаде и на тај начин направио тамјан. Да би настава имала савремену оквир, вероучитељ се потрудио да направи интерактивну презентацију која се састојала од различитих фотографија смоле, ћилибара и интерактивних вежбица за ученике.

Сам час се одвијао на следећи начин:

Уводни део часа почиње је молитвом ,,Оченаш“. Предавање започиње о томе одакле потиче примена смоле кошпичастог и четинарског дрвећа за прављње тамјана осврнувши се на примену смоле кајсије у Кини за прављење првих „гумених жвака, гумених бомбона па и лекова за упалу грла, умиривање зубобоље. Постоје две врсте смоле „гуменасте и чврсте“. Отварањем поморских путева спајају се утицаји две древне цивилизације Кине и Египта. У Египту увелико примењују „чврсте“ облике смоле дрвета „тамјана“ у религиским обредима као што су балсамовање и слично. Поред религиске примене у Египту такође има и медицинску примену за инхалације синуса и главобоље.

ПРЕЗЕНТАЦИЈА: Преко пројектора наставник показује  слику дрвета тамјана и прикупљања истог у природи. На подневљу где ми живимо не успева право дрво тамјана, али имамо дрво бора који припада истој породици биљака као и дрво тамјана. Наставник показује преко пројектора дрво бора, како изгледа смола на кори као и смолу кајсије и бора прикупљену у природи повезујући  утицај древних цивилизација на Стари Завет и примену тамјана.

Припрему погледајте ОВДЕ.

СТАРОЗАВЕТНА ПРИЧА: Говоримо о причи из Старог Завета о Каину и Авељу

ПРАКТИЧАН ДЕО: Наставник демонстративни пали брикет и показује мирисе тамјана бора, смирне и тамјана правог дрвета тамјана.
 
ПРИЧА О ЋИЛИБАРУ: Коју у lll/2 прича учитељица Мирјана ћосић, а у lV/2 Милка Томић. Надовезујемо се причом о „ћилибару“ чврстом агрегатном стању смоле коју нам говори учитељица-асистент на овом часу. Реч „ћилибар“ је Грчког порекла и значи “електрон“ јер се приликом трења/трљања наелектрише и може сијати у мраку (слике демонстрирамо преко пројектора). Није драго камење али има такву примену, јер примерци који у себи сачувају инсекте су ретки и јако вредни (слике демонстрирамо преко пројектора).

Поред јувелирске примене имају и медицинску примену јер имају умирујуће дејство (слике демонстрирамо преко пројектора).

ИНТЕРАКТИВНА ППТ ОСМОСМЕРКА И УКРШТЕНИЦА: Провера стеченог знања на часу вршимо заједничким решавањем осмосмерки и укрштенице.

У завршном делу часа сви заједно изговарају молитву „Богородице дјево“. Ученицима је предложено да уколико желе и уколико буду у прилици да нађу смолу за тамјан у природи, као и разни пројектни задаци који су на добровољној бази – пано, проналажење фотографија на Интернету и чланака везаних за тамјан, прављење презентације, укрштенице, осмосмерке, занимљив цртеж и слично да могу сами да одаберу на основу својих способности.

ЕВАЛУАЦИЈА: Ученицима су подељени евалуациони листићи.

Погледајте фотографије: