Дана 11.09.2020. у одељењу V2, наставница биологије Миланка Стефановић, уз асистенцију наставнице енглеског језика Сање Симић де Граф, одржала је један веома занимљив угледни час. С обзиром на то да час траје само пола сата, наставнице су показале добро испланираним сваким минутом часа, да се тај мањак у редовној минутажи часа не осети него су се усредсредиле на то да приближе градиво на такав начин да они најпре одрже неопходну концентрацију и да развију појачану активност на часу и ефикасност у учењу. То се једнино може постићи ако је час деци занимљив, а оне су изабрале укрштенице као модел учења непознате терминологије.
Час је осмишљен на тај начин да се може применити и у редовној и у онлајн настави коришћењем веб-алата.
Наставница биологије је најпре осмислила час утврђивања, односно питања везана за обрађене наставне области. Наставница енглеског језика је на основу тога, користећи се веб-алатом осмислила укрштеницу за тај час. Добра ствар код ових укрштеница је управо то што се оне могу применити у онлајн настави као интерактивна провера а овај сајт даје и могућност преузимања укрштенице у пдф формату, тако да смо ми искомбиновали ове две ствари. Одштампали смо укрштенице које је свако дете имало пред собом. Затим смо помоћу пројектора заједнички радили ту исту окрштеницу онлајн-деца су се јављала да дају тачан одговор а сам програм уколико тачно одговоре та реч се прикаже у зеленим пољима а нетачно се прикаже у црвеним пољима. Ово је одличан вид самопроцене и код куће. Паралелно док смо радили онлајн укршеницу, деца су уносила одговоре у укршеницу у пдф формату која им је одштампана.
Наша укрштеница се налази на следећем линку: https://www.classtools.net/crossword/202009-7e62Qc
Ученици нису крили задовољство. Чак иако смо били ускраћени за осмех због маски које смо сви носили, њихове окице су се цаклиле и смејале и толико су били активни. Они који нису знали баш сваку реч, трудили су се да упишу тачан одговор у своју штампану укрштеницу након што смо је отворили и онда су покушавали на основу тога да дођу до решења неке наредне речи, тако да су с великим поносом дизали ручице да и они кажу тачан одговор.
Наредни део часа састојао се од обуке ученика како да сами креирају укрштеницу.
Употреба овог веб-алата је изузетно једноставна:
- Укуцамо следећи линк https://www.classtools.net/crossword/
- Сад у првом правоугаонику напишемо наслов укрштенице
- У другом правоугаонику укуцамо реч коју желите да добијете у укрштеници, па ставите знак *, па решење, па у следећем реду за наредне речи и све тако зависно колику укрштеницу сте замислили. На пример наука о биљкама* ботаника
- Сад кликнемо на дугме submit. Овај програм ће генерисати вашу укрштеницу и оно што је јако добро је да можете да је преузмете у pdf формату (кликнете само на pdf puzzle) и сачувате за себе.
Гледано дугорочно, циљ нам је свима да обезбедимо трајнио знање, знање које се дуго памти, а таква знања су немогућа ако се не изврши неопходна рацинализација градива а да се реализују исходи учења. Под оваквим околностима у којима се налазимо, на први поглед то изгледа као уметност. Међутим, заједничким планирањем, укључивањем тима наставника кроз међупредметно повезивање, то се веома успешно може реализовати. То више изгледа да је велики посао него што заиста јесте. Посао је много мањи него што се мисли јер уместо једног човека посао ради тим, па је некад код овог плнирања посао чак и мање обиман а задовољство у раду је неизмерно.
Наставнице Миланка и Сања су уверене да су ова деца изашла са овог часа са трајним знањем, неоптерећена и ослобођена било каквих притисака у учењу, а како је било на часу можете видети на следећим фотографијама: